tisdag 2 september 2008

Klänningar i rött


Två klänningar har jag sytt i helgen. En röd uggla och en röd elefant.
Då jag inte ska ha dom själv fick jag inte bestämma så mkt *S* Tycker nästan att det blir lite förmycket med både liv och ärm i samma motiv, iaf i klänning, känns lite nattlinneaktigt tycker jag, lr så är det mej det är fel på (inte helt omöjligt) *hahahaha*
Gillar dock modellen då den är lite insvängd under ärmen
Material: ugglor och elefanter från Jofotex
Mönster: "Sy och Strik börnetöj" av Ulla Welinder, gjorde mönstret i stl 74/80 men den är stor som en 86:a (den tilltänkta ägarinnan har stl 86)
Maskiner: Overlock på min Pfaff coverlock och raksömmar på min Huskystar
Roligt: Att få sy klänningar (händer inte så ofta då sönerna inte vill ha klänning - hihi)
Tråkigt: Att inte veta hur dom blir i storleken.
Att tänka på: Ska man sy klänningar från Welinder lr Meedom får man nästan gå ner 2 stl för att dom ska passa. Iaf enl dom jag sytt till :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina. Håller med om att det kan bli lite nattlinnekänsla över det hela när man syr enkla klänningsmodeller i trikå, men å andra sidan så älskar jag just den där känslan. Jag har sytt såna till yngsta dottern och varit med om att andra föräldrar trott hon haft nattkläder på sig när klockan har passerat fem på eftermiddagen, men det står jag lätt ut med. De som ska ha dessa två klänningar kommer att bli helnöjda. Härliga tyger och sköna modeller. Bra kläder att bara vara i till vardags eller fest.

Yasmine sa...

hehe förvisso, dagis trodde ju att jag skickat sonen i pyjamas när han hade en kort ugglebodysuit på sej så dom lät honom har velourmuddisarna utanpå när det var 30 grader varmt *hahaha*